Zápis z jednání Komise pro etiku ze dne 11. září 2012 

V úvodu zasedání předsedkyně komise přivítala nového člena Patrika Bangu z redakce iDnes.

Nová podání:
* Stížnost na článek Terezy Kühnelové v Blesku – jedná se o případ oběti sexuálního násilí. I když KPE materiály vycházející v tabloidech zpravidla neřeší, v tomto případě se obrátí dopisem na šéfredaktora Blesku.
* Několik identických stížností na materiál Novinek s názvem Obléhání vily Milada skončilo, squateři slezli ze střechy. Podobná reportáž byla též ve zpravodajství TV Prima family. Již na začátku července upozornila předsedkyně KPE stěžovatele, že redakce Novinek s komisí nekomunikuje. Nicméně obě redakce budou požádány o stanovisko.
* Podání na redakci www.pribramsko.eu, kterou připravilo sdružení archeologie@syrakus.org. Ohrazují se proti publikovanému článku.
* Naopak www.pribramsko.eu si stěžují, že jejich redaktorům je vyhrožováno z okolí kandidáta na hejtmana. Obě podání je třeba ověřit. 
* Vladimír Kříž žádá nápravu v praxi redakce iDnes, která pro zapojení do diskuse má speciální pravidla. Redakce odpověděla a podala vysvětlení i KPE.
* Stížnost Jana Axmana na reportéra TV Prima Rouba, který údajně nepravdivě informoval o úmrtí kojence na festivalu Yanderov 2012. Stížnost je poněkud komplikovaná, bude dotázána  redakce a pokud to bude možné, členové komise se podívají na zmíněnou reportáž ze dne 8. 7 (Krimi plus) a 9. 7 ( Krimi zprávy).
* Podání na týdeník 5+2, kde redaktor Jiří Máslo údajně nepravdivě informoval o vystoupení Jiřího Horáka před zastupiteli Náchoda. Případ je třeba ověřit.
Řešená podání:
*Stížnost Jana Coufala na Prostějovský deník, kde vyšel článek „Vytáhl na mě pistoli“ (ze dne 19.12. 2011). I když komise upozorňuje, že stížnost dostala poměrně pozdě (podle data na podání 25. dubna 2012), požádala Prostějovský deník o vyjádření. Nepřišlo. Bude urgováno.
*Stížnost J. Hubáčka na Radka Bartoníčka z MFD. Radek Bartoníček poslal KPE dopis, kde vysvětluje svůj postup a zároveň ubezpečuje, že se se stěžovatelem setká. J. Hubáček si opět stěžoval a přidal i stížnost na redaktora Slováckého deníku O. Kapinuse. Komise se opět dotáže obou redakcí.

* Na KPE se obrátil ředitel Krajského úřadu z Ústí n.L. Úřad žádal severočeskou redakci MF Dnes o zveřejnění odpovědi.  Ve věci byla dotázána regionální redakce. Bez odpovědi. Bude urgováno.

* Podání Sylvie Martiny Malíkové – stěžuje si na článek v INFO novinách z února 2012, kde byl uveřejněn materiál s titulkem Malíková nedá pokoj. Článek údajně poškozuje ji i její rodinu. Je třeba opět kontaktovat redakci.

* Stížnost Jana Kopala prostřednictvím právní kanceláře Mgr. Nacherové, že byl v časopise Reflex označen za „nácka“. Materiál byl k vyjádření poslán šéfredaktoru Reflexu. Jedná se o závažný případ, tak že komise očekávala vyjádření Reflexu. Redakce (respektive autor) se ke stížnosti vyjádřil a podal podrobný rozklad, materiál má komise k dispozici. Předsedkyně KPE doporučila právní zástupkyni J. Kopala, aby podali žalobu přímo na časopis Reflex a zároveň upozornila, že ona sama se cítí podjatá.

*Stížnost Mgr. Tomáše Mozgy (Dialog centrum Masarykova univerzita) na článek „Kvalitní šumavské smrky sežral kůrovec. Je třeba zasáhnout, míní odborníci“ (vyšlo na iDnes.cz dne 13. října). Materiál převzal kolega Čermák. Úkol trvá.


Další schůze KPE se bude konat v úterý 23. října 2012. Důvodem tohoto termínu je přílet kolegy Jůna z Velké Británie. 
Zapsala B. Osvaldová


 

 

